Er zijn veel Google Ads campagnes die meer kosten dan nodig en elke dag advertentie budget verspillen. Vraag jij je als ondernemer ook af waarom jouw campagne niet het gewenste resultaat oplevert of waarom de kosten per lead zo hoog zijn? Maak kennis met de kracht van uitsluitingszoekwoorden en bespaar tot wel duizenden euro’s per jaar aan verspild advertentiebudget.
Wat zijn uitsluitingszoekwoorden?
Dit zijn zoekwoorden die worden gebruikt om te voorkomen dat jouw advertenties niet worden getoond, wanneer een zoekwoord niet relevant is voor jouw doel of doelgroep. Alles wat niet relevant is aan jouw diensten, sluit je uit. Dit klinkt heel logisch maar in de praktijk kom ik nog altijd campagnes tegen die hier geen gebruik van maken. Waarom zou je betalen voor kliks (bezoekers) die helemaal niets opleveren?
Voorbeeld
Je hebt een high-end personal training studio in Amsterdam. Je geeft 1-op-1 personal training sessies aan klanten. Je wil graag meer aanvragen van potentiële klanten en je maakt gebruik van Google Search Ads om leads te genereren. Je wil gevonden worden op de volgende zoekwoorden:
Personal training
Personal training studio
Je wil niet gevonden worden op de volgende zoekwoorden:
Personal training goedkoop
Personal training cursus
Relevantie
De zoekwoorden ‘goedkoop’ en ‘cursus’ zijn niet relevant voor de diensten die jij aanbiedt. Ten eerste wil je geen kliks van bezoekers op jouw advertenties die zoeken naar goedkope personal training als jij een high-end studio hebt. Zij behoren immers niet tot jouw doelgroep en de kans is zeer klein dat ze klant worden. Ten tweede geef je geen cursussen, dus is dit zoekwoord ook niet relevant. Deze zoekwoorden dienen dus worden opgenomen in de lijst met uitsluitingszoekwoorden.
Toevoegen van uitsluitingszoekwoorden
Het aanvullen van de lijst met uitsluitingszoekwoorden zorgt er voor dat je zo relevant mogelijk verkeer ontvangt op je landingspagina. Je wil natuurlijk de kans dat de bezoeker een gekwalificeerde lead wordt verhogen. Je betaalt namelijk voor elke klik en je wil natuurlijk je advertentiebudget zo effectief mogelijk besteden. Er zijn ook veel algemene zoekwoorden die je direct uit kan sluiten om te zorgen dat je verkeer relevant blijft. Denk hierbij aan woorden als: vacature, baan, uurtarief, stage etc. Om de lijst met uitsluitingen te vinden ga je naar Campagne > Zoekwoorden > Zoekwoorduitzonderingen.
Concurrenten
Afhankelijk van je budget en strategie is het ook van belang om een lijst met directe concurrenten toe te voegen. De kans dat een bezoeker een gekwalificeerde lead wordt n.a.v. het zoeken naar: Personal training Basic Fit is zeer gering. Je zult je budget verspillen aan bezoekers die eigenlijk specifiek op zoek zijn naar iets anders en nooit de intentie hebben om bij jou diensten af te nemen.
Zoekwoordplanner
Voordat de Google Ads campagne start kan je onderzoek doen naar zoekwoorden waarvan je bij voorbaat weet dat dit geen relevante bezoekers zullen zijn. Deze zoekwoorden kan je onder andere vinden in de zoekwoordplanner. De zoekwoordplanner kan je vinden bij Tools & Instellingen > Planning > Zoekwoordplanner.
Zoektermen rapport
Zodra je campagne loopt is het van groot belang het zoektermen rapport in de gaten te houden. Dit is een onderdeel van je campagne optimalisatie. Hier zul je nieuwe zoekwoorden vinden die je op campagne of advertentieniveau kan uitsluiten om zo geen budget te verspillen. Het Zoektermen rapport kan je vinden in de campagne bij Zoekwoorden > Zoektermen.
Campagne management
Het toevoegen van zoekwoorden aan de lijst met uitsluitingen is een continue proces. Goed campagne management van je Google Ads account verdient zich daardoor vanzelf terug. Het gebruik van uitsluitingszoekwoorden is onderdeel van het campagne management door Groei Gericht. Hierdoor bespaar ik voor jou tot wel duizenden euro’s per jaar aan verspild advertentiebudget!